بهترین صبحانه مقوی برای دانش آموز

همینطور که بارها شنیده اید صبحانه نقش مهمی در یادگیری و سلامتی دانش آموز و کودک دارد. صبحانه مقوی و خوشمزه را چگونه آماده کنیم که کودک یا دانش آموز دوست داشته باشد.

 

چه مواد غذایی برای صبحانه کودک مورد نیاز است ؟

 بهترین صبحانه مقوی :

تنوع در مواد صبحانه سبب جلب کودک به مصرف صبحانه میشود و این روش در سنین بالاتر هم رغبت افراد را به صرف صبحانه افزایش می‌دهد.

نان بعنوان منبع تامین انرژی؛ عدسی، پنیر یا تخم مرغ بعنوان یک منبع پروتئین و شیر برای تامین پروتئین، کلسیم، فسفر و بعضی از انواع ویتامین هاي‌ گروه b و ویتامین a است که در وعده صبحانه دانش آموزان، باید گنجانیده شود.

به گزارش تالاب یک واحد پروتئین، در وعده غذایی صبحانه به منظور تأمین سوخت مورد نیاز بدن تأمین میگردد، که منبع پروتئین عمدتا در گروه لبنیات وجود دارد. پنیر، پروتئین مرغوب و با مقدار مناسب دارد. با این‌که  تخم مرغ حاوی کلسترول است اما مواد مغذی فراوانی در آن مانند ویتامین ب، فسفر، گوگرد و … نیز وجوددارد.

مصرف کره نیز به شرط رعایت تعادل و نداشتن اضافه وزن مانعی ندارد. کره همراه مربا، عسل و خرما بخشی از انرژی مورد نیاز روزانه را تامین می‌نماید؛ کره منبع خوبی از ویتامین هاي‌ محلول در چربی مانند ویتامین a و d است. کره بادام زمینی نیز از نظر میزان پروتئین و کالری غنی است.

استفاده از انواع آب میوه طبیعی در کنار این موارد می تواند به تغییر ذائقه در زمان صرف غذا و افزایش تمایل به صرف صبحانه کمک کند. در نتیجه یک صبحانه کامل می تواند شامل نان یا غلات آماده صبحانه، یک لیوان شیر، تکه کوچکی پنیر یا کمی کره و یک قاشق کوچک مربا یا عسل و یک فنجان چای باشد.
نکاتی که مادران باید رعایت کنند:

  صبحانه را برای کودک جذاب نمایید؛ سعی کنید او را زودتر از خواب بیدار سازید تا زمان کافی برای خوردن صبحانه داشته باشد. کودکان از این‌که لیوان و فنجان مخصوص خود را داشته باشند، خوشحال میشوند . آن ها از این‌که نان تزیین شده اي را با مقداری پنیر می‌خورند لذت می‌برند.

 – به کودک اجازه دهید تا در برنامه ریزی صبحانه کمکتان کند؛ اگر به او اجازه دهید که در تنظیم برنامه هفتگی صبحانه کمک کند و در خریدن لوازم صبحانه شما را همراهی نماید، با علاقه بیشتری سر میز حاضر میشود.

در نوع غذاها تنوع داشته باشید و هر چند وقت یک بار خوردنی هاي‌ جدیدی را به برنامه صبحانه اضافه کنید.

 – هنگام صرف صبحانه با کودک همراه باشید؛ حتی کودکان بزرگ‌تر نیز دوست دارند همراهی داشته باشند. اگر در آن لحظه اشتهای خوردن صبحانه را ندارید لااقل هنگامیکه کودک صبحانه میخورد کنار او سر سفره بنشینید.

حضور خانواده در کنار کودک به هنگام صرف غذا عامل مهمی برای راغب شدن وی به صرف غذا است. تجربه ثابت کرده جمع خانوادگی و احساس آرامش حاصل از قرار گرفتن در کنار خانواده می تواند فاکتور مهمی برای برگشتن علاقه و انگیزه کودک به خوردن صبحانه شود. در نتیجه محیط اجتماعی تأثیر بسزایی در میزان اشتهای کودکان دارد.

 صبحانه خوشمزه برای دانش آموز

  1. پنکیک خانگی

بجای خرید محصولات صنعتی که اغلب با مواد نگه‌دارنده همراهند، خودتان دست بکار شوید. هیچ چیز جای یک پنکیک خانگی را نمی گیرد.

مخلوط آرد، تخم‌مرغ و شیر هنگام سرخ شدن در تابه، بوی خوشایندی دارد که اشتهای هر شخصی را باز میکند. چه بهتر که روی آن عسل، شیره انگور یا میوه‌هاي‌ فصل بریزید تا بچه‌ها این صبحانه مقوی را با لذت بیشتری بخورند.

 

2.سالاد میوه‌های تازه با عسل

ما پیشنهاد می کنیم روی میز صبحانه‌تان همیشه یک بشقاب میوه پوست‌کنده کنار بگذارید. اینکار، خوردن میوه را برای بچه‌ها آسان‌تر میکند و توجه‌شان جلب خواهد شد.

علاوه بر آن؛ شما با درست کردن یک سالاد میوه میتوانید مخلوطی از ویتامین‌ها را دریک کاسه جمع کنید و در آخر این‌که شربت پرتقال، آلبالو یا عسل می تواند طعم تازه‌اي به سالاد میوه شما اضافه کند.

  1.  تست وانیلی فرانسوی

این نان یک گزینه ساده و هیجان‌انگیز برای یک صبحانه خوشمزه و سالم است. کافی است در حین دیگر کارهای‌تان، نان تست رابه 30ثانیه در مخلوطی از دو شماره تخم‌مرغ، نصف لیوان شیر، کمی وانیل و شکر نگه دارید.

بعد از آن کف یک تابه را چرب کنید و نان‌ها را در آن سرخ کنید تا طلایی شوند. در آخر پودر خوشبوی دارچین و عسل را فراموش نکنید.

  1.   سیب پخته با دارچین، خامه و گردو

کافی است از شب قبل،چند سیب قرمز را پوست کنده و بگذارید خیلی آرام نیم‌پز شوند.قبل از سرو صبحانه، سیب ‌هاي‌ پخته را در ظرف بریزید و با یک قاشق خامه، دو شماره گردو، عسل و کمی پودر دارچین تزئین کنید. بی شک طعم و عطر مطبوع این صبحانه از فکرتان بیرون نمی رود.

  1. عدسی با تکه‌های سیب‌زمینی

این صبحانه مقوی را حتماً در برنامه‌تان بگنجانید. به یاد داشته باشید که بگذارید عدس‌ها خوب نرم شوند و در آخر کمی آبلیمو چاشنی کار کنید.

  1.   کورن فلکس و برشتوک همراه مغزها

بچه‌ها عاشق این صبحانه هستند. آماده کردن این صبحانه هیچ زمانی نمیبرد. فقط به یاد داشته باشید که برای بالا بردن ارزش غذایی این صبحانه میتوانید کشمش، بادام و میوه‌هاي‌ خشک‌شده را به آن اضافه کنید. پیشنهاد استفاده از شیرهای طعم‌دار بجای شیرهای ساده هم بنظر هیجان‌انگیز میرسد. امتحانش کنید.

  1.   نیمرو با شوید همراه خیارشور

بچه‌ها قبل از چشیدن طعم یک خوراک، ظاهر آن را می بینند. میتوانید تخم‌مرغ را در قالبی شبیه گل بشکنید تا نیمرو ظاهر هیجان‌انگیزی برای بچه‌ها داشته باشد. همراه کردن یک نیمرو با سبزی خوشبو، این صبحانه را خوش رنگ و بو میکند. بهتر است درکنار بشقاب صبحانه، خیارشور و گوجه هم بگذارید.

  1.   خاگینه

از صبحانه‌هاي‌ سنتی کشورمان غافل نشوید. با آرد، تخم‌مرغ و شیر می توانید معجزه کنید. خاگینه یک خوراک مقوی و خوشمزه برای بچه‌هایي است که حوصله خوردن صبحانه ندارند، بنابراین باید بیشترین ارزش غذایی را در چند لقمه برای‌شان بگنجانید. پس فراموش نکنید که به ظاهر این خوراک برسید. روی خاگینه حتماً زنجبیل و پودر هل پخش کنید چون عطر فوق‌العاده‌اي به آن می‌بخشد.

  1.  املت سیب‌زمینی شیرین

هیچ می دانستید املت شیرین با قطعه‌هاي‌ سیب‌زمینی سرخ‌شده، پیاز‌هاي‌ باریک خلال شده، تخم‌مرغ و کره چقدر میتواند هیجان‌انگیز باشد؟ حتماً این خوراک خوشمزه و آسان را با عسل و پنیر چدار امتحان کنید؛ بی شک مشتری همیشگی‌اش خواهید شد. بنا به سلیقه و ذائقه‌تان میتوانید به مخلفات این املت اضافه کنید.

 

  1. اسموتی موز و شکلات

با موز و شکلات صبحانه می توانید به آسانی یک صبحانه مقوی و خوشمزه برای بچه‌ها درست کنید. خیلی وقت‌ها آن ها به موزهایی که حتی ذره‌اي از پوست‌شان لک سیاه دارد، لب نمی زنند اما وقتی آن ها را قطعه‌قطعه کرده و با شکلات صبحانه و شیر مخلوط می کنید، هیچ‌کس دلش نمی آید از خوردن آن صرف‌نظر کند. پس خیلی زود آستین‌ها را بالا بزنید و برای‌شان این صبحانه را آماده کنید. وقت زیادی نمیگیرد.

 

نکته آخر:

صبحانه کامل و مقوی و خوشمزه را همیشه جزوه وعده های غذایی اصلی خود بدانید و بدون صبحانه روز را شروع نکنید. راز سلامتی و تندرستی در صبحانه کامل و مقوی میباشد.

تهیه کننده: خانم ثریایی – مربی پیش دبستانی

تأیید کننده: زهرا ارغوان – معاون پیش دبستانی


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20